Zapojenie tela a ľudského života do sféry politiky a spravovania spoločnosti a jeho konštituovanie prostredníctvom nich. Feministická teória chápe telo ako miesto sociálnych, politických, kultúrnych a geografických zápisov, ktoré ho vytvárajú a spolukonštituujú. Telo teda nikdy nie je biologickou danosťou, ale predmetom rozličných intervencií. Francúzsky filozof Michel Foucault v Dejinách sexuality I. opísal vstup tela a života do politiky a vytvárania poznania o ňom v 18. storočí. Telo jednotlivcov sa vtedy na jednej strane stalo predmetom rozličných disciplinujúcich úkonov v inštitúciách, na strane druhej začínajú byť telá jednotlivcov regulované ako súčasť populácie. Aj feministická kritika v diskusiách o politike tela analyzuje najmä disciplinovanie ženských tiel ako tiel stelesňujúcich ideálnu ženskosť v zmysle dekoratívnosti a zapojenie ženských tiel do procesov ľudskej reprodukcie. S tým súvisia aj témy, kde sa politika tela diskutuje najintenzívnejšie: sexuálne a reprodukčné práva, pornografia, materstvo, prostitúcia, násilie páchané na ženách. ĽK Zdroje: Aspekt 2/1997, Ženské telo I. Aspekt 3/1997, Ženské telo II. Foucault, M.: Dějiny sexuality I.: Vůle k vědění. Herrmann a synové, Praha 1999. Wolf, N.: Mýtus krásy. Aspekt, Bratislava 2000. Naposledy upravené: streda 14. júna 2006 Diskusia: Zobraziť všetky príspevky (0) |